Hlavní nádraží - vždyť je to přece první dojem z města

Máme velkou radost, že téma budoucnosti ostravského hlavního nádraží a jeho okolí přilákalo i uprostřed léta k dvouhodinové debatě několik desítek zájemců. Děkujeme! Pokud se o tématu chcete dozvědět více, tak jsme si pro vás níže připravili několik důležitých informací a plánů do budoucna.

Předprostor hlavního nádraží se řeší už spoustu let. Jenom za posledních 15 roků jsme napočítali desítku různých studií, které vesměs doplatily na svou technickou neproveditelnost. Jedna z posledních studií zde umísťovala Muzeum MHD. �� Problém tkví v tom, že území je relativně malé a dlouhodobě do něj vstupuje široké spektrum požadavků, kterým je velmi obtížné vyhovět. Aktuální studii pro město zpracovává architektonický ateliér Casua.
Veřejné debaty v MAPPA se účastnil primátor Tomáš Macuranáměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.
O co tedy vlastně na území kolem nádraží jde a jaké hlavní aspekty ovlivňují budoucí proměnu této lokality?
▶️ OBRAT CESTUJÍCÍCH – posiluje se role multimodálního přestupního uzlu, který sdružuje vlakovou, meziměstskou autobusovou a městskou hromadnou dopravu včetně tramvají a trolejbusů �� obrat cestujících se má zvednout z 8,8 tis. na 14 tis. denně.
▶️ ÚPRAVA TRAM. SMYČKY – tramvajová smyčka musí být přemístěna a upravena tak, aby umožnila bezbariérové nástupy.
▶️ ULICE SKLADIŠTNÍ – vzniká prodloužená ulice Skladištní, která napojí Hlavní nádraží na ulici Hlučínskou a zkrátí tak významně trasu cestujících ze směru od Hlučínska
▶️ MODERNIZACE ŽELEZ. UZLU – Správa železnic připravuje komplexní modernizaci železničního uzlu Ostrava, který změní přístup k vlakovým nástupištím �� místo nadchodů budou v území podchody, které vyústí v předprostoru nádraží. Zásadně se tak zkrátí doba a usnadní příchod k vlakům.
▶️ VYSOKORYCHLOSTNÍ TRAŤ – zvyšuje se rozvojový potenciál území, a to díky plánovanému napojeni na projekt vysokorychlostní trati. Zkušenosti ze zahraničí jednoznačně potvrzují dynamický vzestup poptávky po lokalitách přímo napojených na stanice VRT. Tomu chceme jít vstříc!
▶️ KONTEXT LOKALITY – důležitým úkolem pro nás je zachování urbanistických hodnot okolí, vazba na městskou strukturu vytvořenou Camillo Sittem, výpravní budovu Hlavního nádraží včetně vnějšího zastřešení či budovu České pošty
A jak z toho tedy ven?
▶️ VYČISTIT PROSTOR – území bude koncipováno jako navazující součást městské struktury Camilla Sitteho, což znamená mimo jiné nutnost vyčištění území od neperspektivních objektů.
▶️ ODSUN SMYČKY – smyčka se odsune od Hlavního nádraží do jednoho z budoucích bloků. Umístění bude zřejmě jen dočasné, výhledová vize je odsunutí smyčky až na Černý potok.
▶️ 2 FUNKČNÍ ÚROVNĚ – pohyb územím bude ve dvou úrovních �� v úrovní terénu, které zajistí běžný pohyb mezi jednotlivými objekty, včetně přirozeného propojení výpravní budovy s okolím a v úrovni prvního podzemního podlaží, které propojí vlakové nástupiště či podzemní parkování.
▶️ PŮVODNÍ HODNOTY – budeme respektovat stávající výpravní budovu a její markýzu, předprostor nádraží je však důležité otevřít.
✅ Aktuálně je tedy navržena základní struktura území, důležité vazby a stabilizován je přestupní terminál.
Co se bude dít dál?
▶️ V průběhu dvou měsíců bude návrh dále projednáván s odbornou veřejností a Správou železnic a bude rozpracován do konkrétního návrhu řešení.
▶️ Město s dopravním podnikem bude hledat nový prostor pro umístění Muzea MHD.
▶️ Budeme hledat širší využití výpravní budovy reflektující novou podobu a funkce celé lokality
▶️ Bude pokračovat dialog s veřejností
Pro zájemce o téma a konkrétnější informace bude záznam ze včerejší debaty zveřejněn na stránkách MAPPA Ostrava během několika dní. ✌️
 Primátor Tomáš Macura
 
 
 
 
 
 
 Náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová 
10. 8. 2022