Ostrava přispívá ke zlepšení ovzduší konkrétními kroky

Zhoršenou kvalitu ovzduší způsobuje v Ostravě hned několik faktorů. Kromě geografické polohy, kdy se město nachází v kotlině Ostravské pánve pomyslně uzavřené inverzní „pokličkou“ a povětrnostních podmínek, hraje významnou roli hromadění zplodin z lokálních topenišť, regionálního průmyslu, přeshraniční emise z Polska a také doprava.

„Ovzduší v Ostravě se dlouhodobě významně zlepšuje. Současné emise prachu z průmyslových zdrojů poklesly na pět procent stavu z doby před 30 lety. Přesto stále nedýcháme kvalitní vzduch.  Jednoduché řešení není, znečištění způsobuje více vlivů. S přeshraničními emisemi z Polska a „nešťastnou“ geomorfologií ostravské kotliny toho moc nenaděláme, dopady dalších vlivů postupně snižujeme. Například díky vysázeným 550 tisícům stromů a keřů se původně „černá“ Ostrava proměnila v jedno z nejzelenějších měst České republiky, řekl ostravský primátor Tomáš Macura.

 Město Ostrava nad rámec svých legislativních pravomocí přispívá ke zlepšení stavu kvality ovzduší celou řadou konkrétních kroků:

 „Značně ekologizujeme městskou hromadnou dopravu, přispíváme Ostravanům na výměnu kotlů, posíláme děti do hor. Od zřízení fondu pro děti ohrožené znečištěním ovzduší v květnu 2010 vyrazí včetně letošního roku do hor skoro 18 tisíc školáků a předškoláků. Za dobu jeho fungování jsme příspěvek města zvýšili z původních pěti milionů korun na letošních 22 milionů a příspěvek na dítě ze 4 a půl tisíce korun na 6 tisíc pro zajištění kvalitnější stravy a ubytování,“ dodává náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Město Ostrava přispívá ze svého rozpočtu každému ostravskému žadateli o výměnu starého kotle za ekologický model 10 tisíc korun a nabízí možnost poskytnutí bezúročné zápůjčky. O výměnu kotle za nový požádalo v první vlně 422 Ostravanů, v té druhé bylo přijato již 633 žádostí s ostravskou adresou. Dohromady se jedná o 1055 moderních ekologických kotlů. Každý takový kotel produkuje až 100 kg prachu za rok. Z celkového počtu kotlů na pevná paliva, kterých by mělo být v Ostravě kolem dvou a půl tisíce, je v tuto chvíli úspěšnost výměny 53 %.

Ekologizován je nejen vozový park města, obvodů a městské policie, dohromady se jedná v současné době o 33 vozů na CNG a elektro auta (na podzim 2018 to bude 48 ekovozidel), ale také prostředky městské hromadné dopravy. V rámci strategického plánu města si Ostrava dala za cíl, že se ostravský dopravní podnik ze současných 71 % v případě bezemisních a nízkoemisních vozidel dostane do roku 2023 na 95 %.

Město Ostrava dále realizuje tato opatření pro zlepšení kvality ovzduší:

Studie navrhuje možné zřízení dvou nízkoemisních zón, a to v centru města a v městském obvodu Poruba. Až doplníme připomínky ministerstva, studii projednáme s dotčenými městskými obvody. Studie nejen že navrhuje vhodné lokality pro zóny, ale i nastavuje harmonogram pro jejich zavedení, hodnotí ekonomickou efektivnost a analyzuje dopady na kvalitu ovzduší a složení vozového parku po zavedení nízkoemisních zón. Zabývá se dopravou ve městě z pohledu přepravní kapacity, dosahovaných dopravních intenzit i průjezdnosti. O případném zřízení zón v Ostravě by mohli ostravští zastupitelé rozhodnout ještě letos,“ dodává náměstkyně K. Šebestová.

zdroj: ostrava.cz

21. 2. 2018